سؤال 953. آیا به فتوای حضرتعالی عمل به اوقات شرعی که از
رسانههای کشورهاي اسلامی اعلام میشود، صحیح است یا نیاز به تفحّص بیشتر
دارد؟
کافی است.
سؤال 954. شبکۀ استاني شهر ما، اذان صبح را یک ربع دیرتر
از شبکۀ تهران پخش ميکند و بعضی اوقات اذان مغرب را چند دقیقه زودتر از تهران
پخش مينماید. در این صورت، مکلّف برای خواندن نماز، مخصوصاً نماز صبح، باید طبق
کدام اذان عمل نماید؟
باید طبق
اذان هر شهر عمل شود.
سؤال 955. اگر اوقات شرعی مندرج در تقویمها با همدیگر یا
با اوقات شرعی رسانهها مغایرت داشته باشد، عمل به کدامیک صحیح است؟
رسانهها
مقدّم میباشند.
سؤال 956. آیا تفاوت افق در شهرستان ها و مکانهای مختلف در هر سه
وقت نماز یکسان است؟ مثلاً اگر دو شهر در وقت نماز صبح نیمساعت تفاوت افق داشته
باشند، در وقت نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء هم باید این تفاوت افق مراعات شود؟
هر جایی
افقی دارد و مراعات افق آنجا لازم است.
سؤال 957. آیا خواندن نمازهاى يوميّه در پنج وقت، بر سه وقت
رُجحان دارد؟
رجحان
ندارد.
سؤال 958. وقت فضيلت نماز و وقت مخصوص نماز چه تفاوتي با يکديگر
دارد؟
اوّل وقت،
وقت مخصوص و فضیلت هر دو است و بعد از خواندن نماز ظهر یا مغرب، وقت مخصوص تمام ميشود
و وقت فضیلت هر دو نماز است.
سؤال 959. شخصى با يقين به اينكه وقت نماز شده است، وارد
نماز مىشود؛ ولى در بين نماز شك مىكند كه وقت نماز شده يا نه، در اينجا چه
وظيفهاى دارد؟
اگر از
اوّل با مدرک وارد نماز شده است، شکّ بعدی اعتبار ندارد.
سؤال 960. شخصى وارد نماز مىشود؛ ولى در بين نماز اطمینان
پیدا مىكند كه هنگام شروع نماز وقت نماز نبوده است، در اين صورت چه وظيفهاى
دارد؟
اگر یک رکعت از نماز در وقت بوده است، کفایت ميکند.
سؤال 961.
ملاک اوّل وقت نماز، شروع اذان است يا بايد صبر نمود تا اذان تمام شود؟
به مجرّد
اطمینان به اوّل وقت، میتواند نماز بخواند.
سؤال 962. وقت قضا
شدن نماز عصر، چه موقع است؟
مغرب نه غروب.
سؤال 963. آیا
آغاز وقت نماز عشاء بلافاصله بعد از خواندن نماز مغرب است، یا اگر نماز مغرب در اوّلین لحظات دخول وقت خوانده شود،
برای نماز عشاء باید کمي صبر کرد؟
صبر لازم نیست، ولي چهار رکعت نافله، دو رکعت
غفیله و تعقیبات، مخصوصاً تسبیحات حضرت زهرا(سلاماللهعلیها) بسیار خوب و مستحبّ
مؤکّد است.
سؤال 964. اگر
انسان هنگام خواب احتمال بدهد که نزدیک اذان صبح بیدار نميشود، بهتر است نمازشب را
بخواند و بخوابد یا به امید درک فضیلت بیشتر و بیدارشدن سحر، بدون نمازشب بخوابد؟
نماز شب را بخواند و بخوابد.
سؤال 965. كسىكه بعد از نماز شك مىكند نماز
را در داخل وقت خوانده يا قبل از داخل شدن وقت، آيا نمازش صحيح است يا خير؟
نماز صحیح است.
سؤال 966. آیا
ميشود نوافل مخصوصاً نماز شب را قضا نمود؟ آیا این نماز قضا، ثواب دارد؟
قضا دارد و ثواب هم خیلی دارد.
سؤال 967. آیا
به فتوای حضرتعالی، آن وقتی که اهل تسنّن در مسجدالحرام و مسجدالنّبیّ(صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم)
بهعنوان وقت نماز مغرب ميگیرند، قابل اطمینان است و در غیرضرورت و تقیّه ميتوان
درآن وقت نماز مغرب را خواند؟
باید با آنها نماز خواند و نماز فرادا هنگام
جماعت آنان جایز نیست، ولی باید نماز خود را اعاده کند.
سؤال 968. آیا در هنگام تنگی وقت نماز، مثلاً ده دقیقه آخر وقت،
نیّت نماز عوض ميشود؟ آیا باید حتماً این نیّت ذکرشود؟
لازم نیست
و نیّت عوض نميشود، مگر وقت تمام شده باشد که باید نیّت قضا کند.
سؤال 969. اگر
نمازگزار در آخر وقت نماز ظهر و عصر بخواهد نماز بخواند و نداند آيا براي هر دو
نماز وقت دارد يا فقط ميتواند نماز عصر را بخواند، چه بايد بکند؟
هر دو نماز را بخواند و نیّت ادا و قضا نکند.
سؤال 970. شخصي
در نزديک مغرب به تصوّر اينکه ديگر وقت براي هر دو نماز ظهر و عصر ندارد، به نيت
نماز عصر، نمازش را شروع میکند، ولي در رکعت آخر يا بعد از سلام نماز، میفهمد ميتوانسته
هر دو نماز را بخواند؛ اکنون چه وظيفهاي دارد؟
نماز ظهر را بخواند، کافی است.
سؤال 971. انسان تا
چه موقعي در نماز ميتواند نيّت خود را به نماز قبل برگرداند؟
تا قبل از سلام، اگر بفهمد که نماز قبلی را
نخوانده، عدول جایز است. ولي اگر بعد از سلام فهميد، نماز بعدی که خوانده شده صحیح
است و باید نماز قبلی را بخواند.
سؤال 972. آيا تأخير نمازصبح در شبهاي مهتابي
نسبت به شبهاي غيرمهتابي، لازم است؟
لازم نیست.
سؤال 973. آيا
بيدارکردن افراد خانواده و ميهمان، براي نماز، مخصوصاً نماز صبح، لازم است؟
لازم
نیست؛ مگر راجع به همسر و بچّهها که اگر بيتفاوت باشد منجر به بينمازي آنها ميشود.
سؤال 974.
اگر انسان نماز صبح خود را در محلّي بخواند و
پس از آن، با هواپيما به جايي مسافرت نمايد که هنوز در آنجا طلوع فجر نشده است،
آيا پس از دخول وقت در آن مکان، بايد نماز صبح خود را دومرتبه بخواند؟
لازم
نیست، ولی اگر بخواند خیلی بجا است.
سؤال 975.
اگر کسي به خيال اينکه وقت براي هر دو نماز
ظهر و عصر ندارد، شروع به خواندن نماز عصر کند و پس از نماز ببيند ميتواند نماز
ظهر را نيز بخواند و نماز ظهر را هم بخواند و هنوز مغرب نشده باشد، آيا بايد نماز
عصر را دو مرتبه بخواند؟
لازم
نيست.
سؤال 976.
کسي که در آخر وقت، تصوّر ميکند براي دو
نماز وقت دارد و نماز ظهر خود را شروع ميکند و وقتي نماز ظهر او تمام ميشود اذان
مغرب را ميگويند، آيا نماز ظهر او صحيح است، يا بايد با نماز عصر هر دو را قضا
نمايد؟
نماز ظهر
او صحیح است.
سؤال 977.
کسي که ميداند با شبنشيني، مطالعه، مشاهدۀ
تلويزيون تا آخر وقت و نظایر آن، نماز صبح او قضا ميشود، آيا شرعاً ميتواند به
اين امور بپردازد؟
جایز
نیست.
سؤال 978.
اگر کسي نداند هنوز وقت براي نماز دارد يا
خير و آيا نماز قضا شده يا نه و امکان تحقيق نيز نداشته باشد و بخواهد نماز
بخواند، بايد به چه نيّتي نماز بخواند؟
میتواند
به نیّت ادا بخواند، ولی بهتر است نیّت ادا و قضا نکند.
سؤال 979.
آيا خواندن قضاي نمازها، وقت معيّني دارد؟
ندارد.
سؤال 980. اگر کسي حين نمازشب، مثلاً پس از
خواندن هشت رکعت نمازشب، اذان صبح را بشنود:
الف) آيا بهتر است سه رکعت ديگر نماز شب را
بخواند (که در اين صورت اوّل وقت نماز صبح ميگذرد) يا شروع به نافلۀ صبح و نماز
صبح کند؟
نماز شب را تمام کند، البته مختصر.
ب) اگر بخواهد نماز شب را ادامه دهد نيّت قضا
کند يا اداء؟
نیّت ادا و قضا نکند.
سؤال 981. کسي که
ظهر جمعه نماز جمعه نميخواند، آيا لازم است صبر کند تا اوّل وقت نماز بگذرد يا
ميتواند در اوّل وقت، نماز ظهر خود را بخواند؟
میتواند در اوّل وقت نماز بخواند.
سؤال 982. اگر کسی به هر دلیلی تا نیمهشب
شرعی نماز مغرب یا عشاء یا هر دو را نخوانده باشد، آیا ميتواند قضای آن را در وقت
دیگری بخواند یا حتماً باید تا قبل از اذان صبح بهجا آورد؟ نیّت آن چیست؟
باید تا قبل اذان صبح بخواند و نیّت ادا هم
بکند، جایز است.
سؤال 983. بهجا آوردن نماز قضا، بلافاصله بعد
از فوت وقت اداء واجب است یا تأخیر آن جایز میباشد؟ مثلاً وقتی نماز صبح انسان
قضا میشود، هنگامی که بیدار شد واجب است قبل از هر کاری نماز خود را قضا کند، یا
میتواند آن را به وقت دیگری موکول نماید؟
لازم نیست، ولی خیلی خوب است.
سؤال 984. نمازخواندن در اوّل وقت و در منزل
بهتر است يا با کمي تأخير و به صورت فرادا در مسجد؟
با کمی
تأخیر در مسجد خواندن افضل است و بهتر از هر دو، جماعت است.